Zupełnie nowa Alfa Romeo ma powstawać w tyskim zakładzie FCA Poland, wchodzącym obecnie w skład grupy Stellantis. Dodajmy: pierwsza Alfa w historii marki produkowana poza Włochami oraz pierwsza Alfa całkowicie elektryczna! 

Ulokowanie montażu w Tychach to też pewnego rodzaju zaufanie dla zakładu, które nie jest przypadkowe, ponieważ jakość produkcji była uhonorowana poziomem Gold w World Class Manufacturing.

Alfa Romeo Milano podczas testów. fot. Alfa Romeo

Milano to hołd dla Mediolanu. Stąd zdecydowano się na taką nazwę, choć wcześniej mówiono o niej Brennero (od alpejskiej przełęczy, podobnie jak inne AR czyli Stelvio czy Tonale). Wchodzi w niezwykle obecnie popularny segment małych, miejskich SUV-ów.

Powstawać będzie na tej samej płycie podłogowej CMP (Common Modular Platform), co ”bliźniacze” Avengery i 600, zarówno w wersji elektrycznej, jak i spalinowej. Pierwsze, próbne egzemplarze są już produkowane i sprawdzane na Balocco Proving Ground, gdzie zlokalizowany jest m.in. tor testowy. Oczywiście samochody noszą obecnie specjalny kamuflaż, gdyż oficjalny debiut i prezentacja ma nastąpić dopiero 10 kwietnia 2024 roku w Mediolanie.

fot. Alfa Romeo

Tym samym Milano dołączy do już produkowanych tu Jeepa Avengera, który może pochwalić się wieloma nagrodami, m.in. uzyskał tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2023 i Fiata 600, wobec czego praca linii będzie zapewniona przynajmniej na kolejnych kilka lat. Należy mieć jednak świadomość, że los i Fiata 500 (wraz ze spokrewnionym Abarthem) i Lancii Ypsilon, mimo popularności modeli, jest już przesądzony. Produkowane odpowiednio od 2007(!) i 2011 roku powoli schodzą z motoryzacyjnej sceny.

Gdy dodamy do tego, że wielki, narodowy projekt pod nazwą Izera to tylko mrzonki, a  ostatnie doniesienia o likwidacji fabryki silników FCA w Bielsku-Białej to cios dla mieszkańców tego miasta i dla kooperantów, to informacja o kolejnych inwestycjach w Tychach pozwala spokojnie myśleć o przyszłości fabryki, popularnie wciąż nazywanej Fiatem.

Na zdjęciu tytułowym twórcy Alfy Romeo Milano, Luigi Domenichelli (z lewej), Stefano Cereda (w środku) i Domenico Bagnasco. fot. Alfa Romeo

Najnowsze